søndag 13. april 2008

Min hagedrøm

Etter å ha tegnet utallige utkast til hage fant jeg denne reportasjen i Hagen for alle, nr.11 2007. Dette er hagen til Kaj og Helen Fogelberg og er akkurat slik min hagedrøm er. Alle skisser er nå lagt vekk og dette er hva jeg ønsker meg. Min plen skal være litt større og skråen i enden av min tomt går andre veien. Om min hage noen gang blir lik denne gjenstår å se men det er fint å ha noe å jobbe i mot og noe å drømme om.

Hagen for alle nr 11.2007
Kaj og Helen har en elv like ved og kunne defor lage hagedam med bekk. Jeg har ingen elv i nærheten men nok av vann på tomten. Jordmonnet i deres hage er som hos meg, leir. Hver gang jeg er ute på tur prøver jeg å ha med meg flate steiner hjem men det kommer nok til å ta sin tid (les:laaaaang tid) å få samlet nok. For å få stein til å lage høydeforskjeller har jeg fått tilkjørt stein, som dere kan se i tidligere innlegg. Pappa sier jeg er steingal og det stemmer nok, men etter 22 år på Jæren lærer man å bli glad i stein.
Hagen for alle nr 11.2007

Jeg ønsker å bruke mest mulig naturmaterialer, ting jeg finner i skog og mark, treverk, gamle røtter, naturstein osv. Har lest mye om sansehager i vinter og ønker at min hage også skal inneholde sanseelementene, lyd, syn, lukt, smak. Men for meg er allerede hagen min en terapihage, fordi det er terapi å komme seg ut på terrassen å kose seg med en deilig kopp urtete. Og når eg planter, luker og jobber ute glemmer jeg alt rundt meg, og bare koser meg, så for meg er egen hage lykke.

Ingen kommentarer: