onsdag 18. juni 2008

Litlehaug staude og urtegård


Igår besøkte jeg Litlehaug staude og urtegård som ligger på Hugla, ei øy rett utenfor Nesna. Sist eg besøkte gården var rett før jul og da lå alt i dvale. Så det var litt av et syn som møtte oss igår, en 3 mål frodig oase som nesten ikke kan beskrives.


Vert og guide Bjørg Skjellrudsveen ledet oss rundt på gården med historier og navn på de forskjellige plantene og urtene, og med smaksprøver på det som kunne spises. Og her var det meste, planter og urter eg aldri hadde sett før, men også kjente og kjære som eg gjenkjente fra mammas og mormors hage.


Gården har vært i familiens eie i over 100 år og ligger nydelig til med utsikt til skipsleia der hurtigruten passerer to ganger pr dag. Blomsterbedene er bygget opp av stein fra gamle hustufter og to jordkjellere ligger midt på tomten. Bjørg har brukt 30 år på å få hagen slik den er idag og hennes lidenskap for dette gjenspeiles så absolutt i denne oasen.


Om sommeren arrangerer Bjørg guidede turer rundt i hagen og man kan få kjøpt seg et godt måltid mat, samt overnatte på stedet. Hun selger også hjemmelaget syltetøy, geler og mange forskjellige urteblandinger, urteeddiker og urtete. Alt i nydelig små glass og flasker.


Igår var vi 20 sanitetskvinner som fikk nyte denne herligheten av en blomsterprakt, samt en deilig elggryte og is med hjemmelaget bringebærsyltetøy til dessert. Gården har også alle rettigheter og de som ville kunne nyte et glass rødvin til maten.


Sommernettene her nord er lyse og lange nå, så det var vanskelig å rive seg løs fra denne herligheten, roen og fuglesangen, og duften fra alle plantene. Men med ny inspirasjon til å jobbe med min egen hage klarte eg å komme meg med ferja tilbake til fastlandet. Planen er å ta en ny tur utover i siste del av juli for å oppleve hagen da.

Litlehaugen staude og urtegård kan besøkes av alle, det er bare å avtale med vertinnen, så kan man få omvisning, et deilig måltid og kanskje en guidet tur på fjellet. Man kan også besøke Bodil's Bu som ligger på gården, her kan man få kjøpt de vakreste hjemmesydde ting.

3 kommentarer:

Petunia sa...

Veldig kjekt om du blir med på fotosafari:) Jeg var innom fotobloggen din og så på de utrolig flotte bildene dine, så det skal bli spennende å se hva du tryller frem:) Bare gi meg en lyd når du er klar med et innlegg, så legger jeg linken til safari innleggene inn under "Safarigjengen" på siden min:)
Nå skal jeg kikke litt mer inne her hos deg.

Berit T sa...

For en flott plass du har vært på, og er helt sikker på at du koste deg der. En blir jo så påvirket etter å ha sett så mye fint på en gang.

Nydelige dyr du har!

Anonym sa...

Dette er verdens vakreste sted.. Jeg sitter i skrivende stund ute på en plattform i nordsjøen, og disse bildene, og ikke minst disse beskrivelsene, gjør at jeg gleder meg, om mulig, enda mer til å reise hjem til dette paradis på jord :) Vertinnen på Litlehaug er mammaen min :)