onsdag 16. november 2016

Mitt Liv


DET ER FAKTISK MITT LIV DU SNAKKER OM

En liten kommentar, "burde du ikke trimmet mer"?
Ja jeg har nok lagt på meg noen kilo etter jeg ble syk. Jeg har prøvd igjen og igjen å trimme. Men dagene etterpå blir da i sengen med masse smerter

"Men nå er du vel snart klar for å begynne å jobbe igjen"? Det er ikke noe jeg ønsker mer. Men med en konsentrasjon som knapt holder til å kjøre til jobb, hvordan da greie å være på jobb. Eller når arbeidskapasiteten til nød holder til å lage middag, hva da?

"Men det blir vel lange dager, at du holder ut"? Sikkert ikke vondt ment, men har jeg noe alternativ? Jeg har ikke valgt å være syk. Slike kommentarer minner meg på alle begrensninger jeg har i livet mitt.

"Men burde du ikke latt være å gå i det selskapet"? Når jeg dagen derpå ligger strekk ut, ja selvfølgelig ville jeg ikke vært så dårlig om jeg også denne gangen takket nei til invitasjon. Men jeg ønsker jo å treffe mine venner. For om jeg alltid takker nei, da slutter også nære venner å regne med meg.

"Men du må da greie denne lille tingen"? Ja kanskje kan jeg greie denne lille tingen. Men i løpet av en dag er det mange små ting jeg burde gjort. Din lille ting gjør kanskje at jeg ikke kan være sammen med min familie resten av dagen.

"Men det er jo ikke normalt å fryse i denne varmen"?. Nei hvem har sagt at ME er en forutsigbar sykdom. Når jeg fryser innenfra, da hjelper kanskje ikke varme i rommet. Tror du jeg lyver når jeg sier jeg fryser, eller hva mener du med en slik kommentar?

"Men du orket jo dette i går, hvorfor greier du det ikke i dag"? Dette er et spørsmål jeg også gjerne skulle hatt svar på. Noen ganger er min kapasitet mye lavere. Det kan være dagene i forkant som er årsak til dette, eller så er det bare en dårlig periode i min sykdom.

"Når tror du at du blir frisk igjen"? Hva tenker du jeg skal svare på et slikt spørsmål? ME betegnes som en kronisk sykdom. Du ønsker ikke at jeg skal svare aldri. Du ønsker jeg skal svare at jeg snart er frisk, men det greier jeg ikke å tro. Men håpet er der.

Jeg skal prøve å tolke dine spørsmål og kommentarer i beste mening. Jeg er syk, og du skjønner deg ikke på min sykdom. Si heller det da, at ME forstår du deg ikke på. Gode råd hva jeg bør gjøre som syk er kanskje ikke din oppgave i livet. 

DET ER FAKTISK MITT LIV DU SNAKKER OM

Skrevet av Geir Berge

Ingen kommentarer: