mandag 14. november 2016

Til Far


Til Far


Jeg stanser her, far, på din minnenes dag
så fåmælt og tungt for å snakke
Jeg griper din hånd og åpner min munn -

men kan bare takke og takke.

Jeg har ingen gaver å gi deg
med blomster, presanger og slikt,
men sender deg alt hva jeg evner :
Mitt første og eneste dikt.

Jeg kunne vel gi diamanter
og gull som jeg ikke har -
og likevel ville jeg skylde
for alt du har gitt meg, far.

Jeg kunne vel gi hele verden
og tusen skatter med den -
men aldri, nei aldri betale
min gjeld til deg, kjære, igjen.

Men jeg har så lite å gi deg
når henden rekkes mot dine.
Et dikt er jo bare tanker,
men ta dem fordi de er mine.

Og likevel tror jeg, fader. -
om diamanter og gull og slikt -
om alt i verden ble gitt deg
du valgte mitt enkle dikt.

Kjell Hoftun


Skulle publiseres igår men det blir idag i stede

Ingen kommentarer: