torsdag 3. juli 2008

Mattis

Mattis er virkelig en godpus og jeg har fått en skikkelig påminnelse på hvor glad jeg er i han. Han drar aldri langt avgårde og hver dag kl 14 kommer han inn å spiser og hilser på pappa som kommer med posten til oss. Han er som regel alltid inne på nettene og når jeg jobber i hagen går han mellom beina på meg. På mandag kl 13.3o lå han å solte seg på rygg i singelen utenfor huset og så var han borte vekk. Tirsdag kveld gikk jeg rundt å lette etter han og ropte, men det var ingen tegn til han og ingen hadde sett han. Onsdag morgen tok jeg mot til meg å ringte dyrlegen om de hadde fått inn en pus, men heldigvis ikke. Så plutselig dukker han opp i 12 tiden, og han virker sky og redd. Men eg får han med meg inn og han er skikkelig sulten, så sulten at ikveld har han vondt i magen. Både kattemat og sei gikk ned på høykant. Det lukter røyk av han, så han har vært innestengt en plass der det røykes inne. Jeg ble så glad når jeg så han at det kom en liten tåre, Miamor ble så glad at hun hoppet rett på han og wowene danset tango rundt han og undersøkte han grundig over det hele, da eg kom inn med han.
Jeg vet han bruker å gå inn til folk og ihvertfall hvis det kokes fisk, så nå har eg lovet han fisk hver dag bare han holder seg hjemme.
Han er en meget spesiell type, rolig og sindig, og han elsker å ligge i fange å bli kost med. Om kveldene bruker han å komme i verandadøren og kikke om Miamor er kommet inn. Er hun det, kommer han inn, er hun ikke inne ber eg han hente henne og like etter kommer de begge. Han fanger fugler å kommer hjem med til Miamor og i det siste har det vært litt mye av det, etter min mening. Ellers kommer han hjem med røde gummistrikk ?!?, brukte pappbeger fra kaffeautomaten på Shell og diverse papir og søppel han finner langs veien. I fjord da naboen la nytt tak kom han hjem med innpakningen til noe de rullet ut på taket. Men han er best når han kommer hjem med løvetann til meg. Da kommer han med stilken i munnen og han er ikke så nøye på om den er avblomstret eller ikke. Men det er vel tanken som teller.

Nå ligger begge pusene utenfor soverommet mitt på lufteverandaen og jeg har laget til kattedoet til han som er dårlig i magen. De andre dyrene har ikke hatt roen mens Mattis var vekke, så i natt kommer vi nok alle til å sove godt, tenker jeg.
Du og du, så glad man blir i disse små vennene!

4 kommentarer:

Nostalgia sa...

Fantastisk katt:) Godt at han er vel hjemme. Jeg vet godt hvordan det er å gå og vente, og se for seg alt fælt som kan ha skjedd..

Naturegirl sa...

Such a beautiful cat. I cannot understand but with all your writing I know this cat means a whole lot to you!Your pictures of your cat speaks volumes.

Isadora sa...

:) Oh how sweet. Take a look at my red and white fur ball of a girl: Gigi

Marie sa...

Mattis er ein skikkeleg godpus! Javisst blir me glad i desse små vennenne våre. Eg blir uroleg om Balder er borte ein kveld også, heldigvis er han stort sett heime.

Las det du skreiv om bygdedyret også. Eg trur at bygdedyret ligg og lurer overalt eg eigentleg, trur til og med nokre tar det med seg inn til byen. Mi oppleving er at det er enkelte menneske som representerer dette dyret og ikkje først og fremst bygda. Sjølv har eg vakse opp og har levd nesten heile livet i bygda "mi". Eg har topp naboskap til dei rundt meg, men eg høyrer andre som har problem med naboar eller sambygdingar. Det er nok ikkje alltid enkelt å kome ny til ein stad der "alle kjenner alle" og ein sjølv kjenner svært få.
Når det gjeld hagegjerde og tre som kastar skugge så finn ut kva du har rett til og krav på og gjer etter det.

Leit etter venner som byggjer deg opp og som gjer at du trivst og har det bra. Dei som "er ute etter deg" gjev du blaffen i. Plasser problemet der det høyrer heime. Er det ikkje ditt så sei det til deg sjølv, dette er hans/hennar problem.

Når det gjeld mat så kom med det du lagar med stort frimod, det er godt med litt endring av matvanane av og til!
DU ER DU OG DU DUGER!!!

God helg :) (((klem)))