tirsdag 30. juni 2009

Stakkar liten Karo

Her har Karo vært hos dyrlege Trygve å fått trekt over ti tenner. Han trekte 6 i fjord så eg begyte å bli bekymret for at han skulle bli fri men så har han vist ca 26 igjen. Han ble godt bedøvet før trekkingen begynte så han sov godt. Han fikk både penecillin og smertestillende før eg tok han hjem, så han sov i 5 timer. Ifjord våknet han før vi var hjemme så eg var spent men det gikk helt fint i år. Når han viste tegn til å begynne å rave rundt tok eg han i fanget og der satt vi i tre timer og da var han ganske stødig etterpå. Han skal gå på antibiotika i ti dager, 2 tabl morgen og kveld. Og han er så stolt over å få tabletter, sier det er Bombom og de går ned på høykant. Timo er en smule missunnelig på all bombomen broren får.

Ellers har vi fått bereftet at Karo har syringomyelia (SM). Det var ille å finne ut det og eg var veldig lei meg men samtidig har eg fått mange svar på hvorfor han er slik han er, og nå legger eg opp livet hans etter det. Dvs minst mulig påkjenninger, han får ligge i sofaen så mye han ønsker og lufteturene tar vi i hagen. Han er 7,5 år og tiden har har igjen skal eg gjøre alt for at han skal ha det så behagelig som mulig.

Eg har hele tiden sagt at tiden over 7 år med dem er bonus og nå er det begge 7,5 år. Men det var først da eg fikk vite at Karo hadde SM at eg "forsto at de ikke var udødelige".

Men eg håper jo de er her med meg ennå en stund. Karo og Timo har samme far, og deres far, farfar og oldefar var sterke friske hunder som levde lenge. Oldefar Jasper ble vel nesten 14 år og var helt tannløs på slutten.

Timo var ikke med til dyrlegen denne gangen men han var den eneste som gikk inn i buret frivillig. :-) Typisk. De skal ikke på kennel mere så ifjord fikk de en vaksine som varer i to år. De er ikke helt trygg på kennelhoste nå det andre året men den er ikke dødelig og det er liten sjangs for at de skal få den.

Pusene var med på dyrlegebesøk men de skulle bare ha vaksine og det gikk veldig greit. Dvs de spiste ikke og sov i 24 timer etterpå. Så hadde dette vært på vinterstid og kaldt ute så hadde eg hatt de inne i et døgn før eg hadde sluppet de ut.

Karo

1 kommentar:

Anne-Berit sa...

Nemmen stakkar gutten da.Hva er det som gjør at han må trekke så mange tenner,og hva går den sykdommen ut på.Har aldri hørt om den før.Er det en vanlig sykdom på cavaleren?Ble masse spørsmål dette,men jeg interresserer meg for sånt.Håper du får ha dem hos deg lenge,det er så trist å måtte ta farvel med dyrene.
Kos dere i finværet.Klem fra Anne-Berit.Trøstesleik til Karo fra Titti.