mandag 8. april 2013

Snurrelue og MEandYou

 

_DSC7472-002

Fant oppskrift på denne hos G-Anette’s Kreativiteter

Jeg har brukt Mor Åse Superwash (fra lagret, ikke kjøpt nytt) og pinne nr 4. Jeg la opp 88 masker og økte til 110 etter vrangbord. Dette ble for lite for å få samme baggy effekten som G-Anette har fått på sin, men jeg ble rimelig fornøyd med denne. Men jeg får prøve meg på en til med større maskeantall sånn etterhvert. 

_DSC7450-001_DSC7469-001_DSC7464-001

Etter en nydelig helg med sol og blå himmel, snør det igjen idag. Så jeg kan vist trygt forsette produksjon av luer og votter ennå en stund.

2013.03.23 007-01

To små venner som også venter på vår Smilefjes 

Over en meter med ISsnø på terrassen/kattegården som skal bort, det kommer nok til å ta sin tid. En sånn snørik vår har ikke jeg opplevd på de 6 vintrene jeg har hatt her på Nesna, men hvis ikke Yr lurer oss (igjen) så er det mildvær i vente.

page1

Godt selskap på dyna når matmor ligger Smilefjes

Det er ikke bare snøen og været som har trøblet denne våren, men også helsa. Etter å ha forsøkt å få litt bedre kondis i januar (dere vet de der nyttårsforsettene) og en skikkelig hard influensa i begynnelsen av februar har formen stort sett vært liggende. Er alltid dårligere på vinteren ( D-vitamin??? ) men i år ble det ille, veldig ille. Har hatt denne sykdommen et langt liv og er vant til svingninger, men denne gangen følte jeg meg som i fritt fall. Men nå går det sakte men sikkert oppover igjen og som dere kan se klarer jeg nå å gjøre håndarbeid i sofakroken, og det er en utrolig god følelse. Trodde jeg var ganske vant til denne sykdommen nå men så redd som dette har jeg ikke vært før.

Det er mellom 10 – 20000 av oss i landet som har ME i forskjellige grader. Det er både en nifs og vond sykdom å ha, og jeg forstår at det kan være vanskelig for andre å skjønne hva dette går ut på, skjønner det iblandt ikke selv. Vi har blitt mistrodd av så mange i årenes løp, også av leger og helsevesnet, men jeg synes det er ekstra ille nå når de endelig har funnet noe som faktisk ser ut til å hjelpe at vi ikke får den støtten vi trenger. To leger på Haukeland fant ved en tilfeldighet ut at en kreftmedisin også hjalp mot ME, men nå får de ikke penger til å fullføre studiet på dette.

Så nå har Maria Gjerpe, lege og MEsyk, satt i gang en innsamling slik at fase 3 av studiet kan forsette. På 90 dager skal hun og stiftelsen samle inn 7 millioner, og når hun har klart det vil 140 MEpasienter kunne delta på siste fasen av Rituximab-studien.

Maria har vært pilotpasient på de to første studiene og har kunnet leve som “frisk” den siste tiden. Nå har hun fått siste dose Rituximab så derfor har hun satt frist på 90 dager på innsamlingen hun driver, for etter de 90 dagene siden siste dose er det ikke sikkert hun er nok “frisk”  til å kunne administrere dette.

Så støtt gjerne MEandYou innsamlingen, alle bidrag monner både store og små Smilefjes

Alle praktiske opplysninger om innsamlingen finner dere HER

2 kommentarer:

Malys krok sa...

Både ører og fingre er kalde hos meg, så de må kles på, Men når en har så fin lue er det jo helt greit at det er vinter.
Flink er du til tross for sykdommen! Jeg syns det er trist at dere ikke kan få medisinen som kan gjøre dere friske! Har jo hørt om dette på nyhetene! Håper det lykkes med pengeinnsamlingen, slik at det kan bli bedre. Skulle ikke være nødvendig i et av verdens rikeste land! Kjenner på avmakt overfor det myndighetene bestemmer, noen ganger. Lykke til!

Fine puser som venter på våren!
Det gjør jeg og! -Margit-

G-Anette sa...

Heisan, så fin snurreluen ble! Syns den er fin uten for mye 'baggy' effekt også :)

Supersøte puser du har :)