mandag 29. september 2008

søndag 28. september 2008

Nåleputer

Masseproduksjon :-)

Vinflaskepose

Det skal være bånd oppe i denne men det må kjøpes.

Så vill jag bli


Det blåste i mitt inre en iskall, höstlig vind.
Och frosten i mitt sinne drev pärlor till min kind.
Och kylan trängde utåt och härdade mitt skinn.
Och huden blev en fästning som inget släppte in.
.
Då stod du där i vimlet och sträckte ut din hand.
Som polstjärnen på himlen som hjälper en i land.
Så råkades två stjärnor i rymdens oändlighet;
Två tynande lanternor på havets ödslighet.
.
Och den som börjat stelna, och trotsa kärleken,
befruktas till att leva och älska själv igen.
Så vill jag bli som Solen som värmer dina ben,
som luften och som Jorden; som livet dom dej ger.
.
Så vill jag bli som regnet, när vägen din känns hård,
och kunna fukta marken framför dej där du går.
Tekst: Bjørn Afzelius

fredag 12. september 2008

En liten venn....

....på besøk i hagen !

mandag 8. september 2008

tirsdag 2. september 2008

Høststrikking

Et typisk høsttegn er når eg begynner å strikke igjen.

Oppvaskklut

3 par sokker i litt kjedelig farge

og ett par i rødt.

Eg går hele året i ullsokker og nå var det hull i nesten alle.

:-)

torsdag 28. august 2008

Dagbok

var straks august slutt og høsten er på vei. Liker høsten, det er min favorittårstid. De fine fargene, den klare kalde luften og kosen om kveldene når man kan begynne å ha fyr i ovnen og tenne levende lys igjen.
Jeg har vært veldig fraværende de siste to mnd men nå begynner det å komme seg. Tok det nok som vanlig litt for travelt på våren så nå håper jeg at jeg har tatt litt lærdom av det til neste år :-) Elles har jeg nå lært at dagene mine blir best med faste rutiner og faste gjøremål.

Det har vært en deilig sommer. Det å ha muligheten til å sette seg ut i hagen, ta små runder å plukke på blomstene betyr ubeskrivelig mye når man ikke klarer så mye annet. Ennå blomstrer det ute og det kommer bilder etterhvert.

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

tirsdag 12. august 2008

Stem på Frøken Rose 2008


Nå er det avstemning på hvem som skal bli Frøken Rose 2008, konkuransen finner dere her hos Anne på Moseplassen.

Gå inn å stem på din favoritt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mattispus

Mattis koser seg i hagen og trålkulene er populær sitteplass.

søndag 10. august 2008

Bombe !?!?!?!


Hva annet har man vel stående i en kasserolle i badekaret.......


Jepp, absolutt en bombe......


Ikke sant vel.........


Næææ hva er dette da, jo innpakningen til bomben.....

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Den hele og fulle historien:

Etter mange netter med lite søvn og to sjøsyketabletter (et råd legen gav meg istede for sovemedisin, må ikke gjøres uten samråd med lege) sovnet jeg endelig på en anstendig tid igår, bare for å våkne igjen 3.30 av et hekkans bråk i hagen. Eg for ut på terrassen men kunne ikke se hva som laget slik lyd, men det kom fra min hage.
Ikledd pyjamas, ullsokker, et skikkelig sovehår og halvveis i søvne for jeg ned trappen og ut i hagen for å finne ut hva dette var. Og bortest i hagen lå synderen godt gjemt og durte noe innmari. Det var kantklipperen eg kjøpte på Europris for noen uker siden, og den kunne ha bråket. Eg trykket på alt eg kunne trykke på og langt om lenge fikk eg den til å stoppe.
Puh.....la den fra meg på hagebordet og skulle pusle meg iseng igjen. Var ikke nådd trappen for den startet opp igjen med samme bråket. Så inn på kjøkken bar det og eg fikk tilslutt stoppet den igjen. Men da hørte eg en syngende knakende lyd inni den, og den fikk eg ikke stoppet.
Så det endte med full demontering.
Må si eg følte meg litt som hun i reklamen som går på tv for tiden som er fargeblind og skal klippe ledningen på bomben. Der sto eg midt på natta med noe som hørtes ut som det skulle gå i luften hvert øyeblikk og lurte på hvilken ledning eg skulle kutte. Eg tror det ble den brune ledningen tilslutt og så snart koblingen mellom den blå dingsen og den blanke dingsen var kuttet stoppet knitrelyden.
Puh......men skeptisk som jeg er puttet jeg alt i en kjele og satte det i badekaret før eg la meg igjen. Eg sovna og klipperen kommer ikke til å lage lyd igjen...........................

fredag 8. august 2008

torsdag 7. august 2008

Blå

Spinnelin

Kornblomst

Kornblomst

Kuletistel


Petunia

lørdag 2. august 2008

Solformørkelse



Fikk ikke noe skikkelig bilde av solformørkelsen men på dette
kan man se at en del er dekket av månen.

fredag 1. august 2008

Frøken Rose 2008


When the night has been too lonely
and the road has been too long
and you think that love is only
for the lucky and the strong
Just remember in the winterfar
beneath the bitter snows
lies the seed that with the sun's love
in the spring
becomes the rose
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Min kanidat til Frøken Rose 2008

Frøken Nora

Dette er egentlig en potterose som jeg satte ut i fjord
og nå blomstrer den så vakkert.
Satte ut to stk og begge overlevde vinteren
og snart blomstrer den andre også.

mandag 21. juli 2008

Trålkuler

Disse to er mine trålkuler og de er ganske store, har funnet dem i fjæra rundt i området her.
Etter hva min far sier er dette kuler de bruker i enden av trålen for å holde den nede mot havbunnen. Det skal gå en bolt gjennom hullet som trålen er festet i og kula "triller" på havbunnen, eller noe i den retning. Den ene kula er ganske bulket så det kan tyde på at den har gått på havbunnen.

They are used to hold the trawls or fishingnets down to the bottom of the sea.

søndag 20. juli 2008

Solblomst/Ta vekk visne blomster???????


På alle de andre plantene mine går jeg å knipser av visnet blomster, men på Solblomsten har jeg ikke gjordt det. Er det noen som vet om det fremmer mer blomstring hvis jeg gjør det?

lørdag 19. juli 2008

Som perler på en snor.............


.......eller var det som trålkuler på en staur.................

torsdag 17. juli 2008

Rød løk

Jeg hadde en rød løk i kjøleskapet som hadde ligget litt for lenge. I stede for å kaste den havnet den i hagen og slik ble den. Nå går jeg bare å venter på hva som skal skje med knoppen som er kommet på den.

Kuletistel

Flyttet på en rot med kuletistel i vår og som dere kan se av bilde ble den jeg flyttet bare halvparten så stor (til høyre) som den som har stått i ro. Men nå er det snart blomster på gang og det gleder jeg meg til, den er flott og spesiell. Og når den blomstrer lar humlene oss andre være i fred og konsentrerer seg bare om blomsterkulene.

onsdag 16. juli 2008

Nye prosjekter


Her er den ferdige delen av hagen, men snur jeg meg............
............ligger det nye prosjekter.........

Først har eg vannet med edikk og det var mye mer effektivt en gifta jeg kjøpte på coop. Mye billigere også. Så legger jeg duk og fyller jord oppå duken. Har 12 tonn jord som skal fra gårdsrommet og hit i enden av hagen. Her skal drivhuset stå og det skal bli plen engang. Så har eg tenkt å lage noen 30/40 cm høye grønnsakskasser for å dyrke litt selv i. Skal ha de så høye for at ikke hundene skal løfte foten på grønnsakene.

søndag 13. juli 2008

Fotosafari



Kom forbi denne rustne oksen på min vandring på Gjessøya og syntes han hadde fortjent en plass i min fotosafari. Det er nok en stund siden denne var i bruk.

Sky Watch

Sky Watch friday you can find on this blog : AnneKa's Foto

onsdag 9. juli 2008

Margeritt

Denne blomstret så fint foran Rødøy kirke.

Gjessøy

Her er en liten smakebit av turen til Gjessøy mandag den 07.07.08. Historien og flere bilder kommer så snart formen er slik at jeg klarer å lage det til. Med blå himmel og blikkstille hav var turen helt fantastisk. Og på Fotobloggen min kan dere se bilde jeg fikk av havørnen. Har jaktet lenge på havørn, med kamera altså, og endelig fikk jeg et bilde. Men som sagt det kommer mere når hode og kroppen begynner å virke igjen. :-)

mandag 7. juli 2008

Nydelig markblomst, men hvilken? / Flekkmarihånd

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva denne heter? Synes det var snakk om orkide, men er ikke sikker.

lørdag 5. juli 2008

Frøken Markblomst 2008

En undervudert skjønnhet etter min mening, Rødkløver, eller Sukkertopp som noen kaller den. Kjært barn har mange navn, jeg velger å kalle den Frøken Lykke. For er man heldig å finne en med fire kløver skal det bringe lykke.

Blomsterhodene kan benyttes i urtemedisinen. De høstes ved begynnende blomstring om sommeren, og tørkes. Brukes i kapsler, som urtete eller tinktur. Både bladene og blomstene av rødkløver kan spises i salater.

Rødkløveren er blodrensende, oppmyknende på hud og kjertler, slimløsende, krampeløsende, nærende, avslappende, betennelseshemmende, urindrivende, febernedsettende og krefthemmende.

Og dessuten utrolig vakker hvis man studerer den, og den pynter virkelig opp i naturen.
De andre kanidatene for Frøken Markblomst 2008 kan dere finne hos Moseplassen.


torsdag 3. juli 2008

Mattis

Mattis er virkelig en godpus og jeg har fått en skikkelig påminnelse på hvor glad jeg er i han. Han drar aldri langt avgårde og hver dag kl 14 kommer han inn å spiser og hilser på pappa som kommer med posten til oss. Han er som regel alltid inne på nettene og når jeg jobber i hagen går han mellom beina på meg. På mandag kl 13.3o lå han å solte seg på rygg i singelen utenfor huset og så var han borte vekk. Tirsdag kveld gikk jeg rundt å lette etter han og ropte, men det var ingen tegn til han og ingen hadde sett han. Onsdag morgen tok jeg mot til meg å ringte dyrlegen om de hadde fått inn en pus, men heldigvis ikke. Så plutselig dukker han opp i 12 tiden, og han virker sky og redd. Men eg får han med meg inn og han er skikkelig sulten, så sulten at ikveld har han vondt i magen. Både kattemat og sei gikk ned på høykant. Det lukter røyk av han, så han har vært innestengt en plass der det røykes inne. Jeg ble så glad når jeg så han at det kom en liten tåre, Miamor ble så glad at hun hoppet rett på han og wowene danset tango rundt han og undersøkte han grundig over det hele, da eg kom inn med han.
Jeg vet han bruker å gå inn til folk og ihvertfall hvis det kokes fisk, så nå har eg lovet han fisk hver dag bare han holder seg hjemme.
Han er en meget spesiell type, rolig og sindig, og han elsker å ligge i fange å bli kost med. Om kveldene bruker han å komme i verandadøren og kikke om Miamor er kommet inn. Er hun det, kommer han inn, er hun ikke inne ber eg han hente henne og like etter kommer de begge. Han fanger fugler å kommer hjem med til Miamor og i det siste har det vært litt mye av det, etter min mening. Ellers kommer han hjem med røde gummistrikk ?!?, brukte pappbeger fra kaffeautomaten på Shell og diverse papir og søppel han finner langs veien. I fjord da naboen la nytt tak kom han hjem med innpakningen til noe de rullet ut på taket. Men han er best når han kommer hjem med løvetann til meg. Da kommer han med stilken i munnen og han er ikke så nøye på om den er avblomstret eller ikke. Men det er vel tanken som teller.

Nå ligger begge pusene utenfor soverommet mitt på lufteverandaen og jeg har laget til kattedoet til han som er dårlig i magen. De andre dyrene har ikke hatt roen mens Mattis var vekke, så i natt kommer vi nok alle til å sove godt, tenker jeg.
Du og du, så glad man blir i disse små vennene!