fredag 6. juni 2008

Jeg er blitt Tagget

Fra Moseplassen kom denne:
"Pick up the nearest book. Open on page 123. Find the fifth sentence. Post the next three sentences. Tag five people, and acknowledge who tagged you."

Min nærmeste bok var "Late Hager - din guide til en lettstelt hage".
Og side 123 i denne boken var dette :


Kinaspire / Astilbe

Jeg sender den videre til disse, det er naturligvis helt frivillig å være med.
Ida, Blåbærhagen, Portveien 35, Petunia, Marita's hage

torsdag 5. juni 2008

Maling

Travle dager med lite blogging. Men nå viser det igjen på huset. Var så heldig å få hjelp av en snill nabo og han har malt alt i høyden. Eg har malt så langt eg har nådd i gardintrappa i tillegg til meg selv, sofaen, ratte på bilen, en hagestol, noen dørhåndtak og så har eg stripet håret med eggehvit maling. Eg har også en Mia med hvit hale og en Karo med hvitt hode. Dvs det meste er hvit her nå om dagen. Men huset blir fint og enda finere blir det når vi får det andre strøket på.
Fremsiden.

Hagesiden.

mandag 26. mai 2008

Hagen idag




Alle bildene kan trykkes store.

Diverse hagebilder fra idag.
Har plantet i urner og satt utover, så får eg fylle på med stauder i bedene etterhvert som eg får kjøpt og tigget. Jordbærplantene er endelig kommet i jord og det ser ut som det blir noen bær. Hønene har fått sin plass på en stein, så nå er bedene stort sett ferdig.
Da er det å begynne på det ekstra jordstykke som skal bli grønnsakshageavdelingen. Der skal også drivhuset stå med tid og stunder. Men jeg vet sannelig ikke helt hvordan jeg skal gripe det fatt. Det er 20 / 30 cm jord tettpakket med solide ugressrøtter. Har tenke på dynamitt men pappa trodde ikke det var så lurt. En annen tanke var duk og så 30 cm med jord oppå den, pluss kasser for grønnsaker oppå der igjen. For det er et lite søkk og må derfor fylles opp uansett.
Sannelig ikke helt enkelt alltid å vite hvordan man skal gå frem, særlig når man ikke har krefter til å bare gå på. Men jeg er fornøyd med bedene og gleder meg bare til de skal bugne med blomster.

Ha en fin uke alle sammen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onsdag 21. mai 2008

Plommer og litt til



Nå har eg endelig fått plommetre, to Opaltre. De var litt større enn forventet så vi hadde litt av en jobb å få plass til de i bilen men som alltid, gikk det bra tilslutt. Toppen på trærne lå helt i frontruten. Kjøpte også jordbær, bringebær, noen studer og noen busker.
Bo Grønt hadde mange gode tilbud.


Her merkes det ved det nye treet.

Høner



Fant disse søte høner på coop'en og måtte bare kjøpe de.

mandag 19. mai 2008

Første maledag



Våknet til et nydelig vær idag så det var bare å hive seg rundt
å finne frem malekosten. Så med Doffen's hjelp blir huset
nå eggehvitt.

Å, den fotografen.....


Ingenting er bedre enn å sove fremfor tv'en.......


Hvem der...............


Åååååå den der fotografen, aldri fred å få............................

fredag 16. mai 2008

Hilsen til alle



Håper dere alle får en fin 17. mai i morgen og tusen takk for koselig hilsninger her på bloggen.

Er innom Hageblogger å ser på oppdateringer hver dag men har ikke vært flink å legge igjen kommentarer i det siste. Men nå er formen stigende igjen, så eg kommer sterkt tilbake.

Ha en fin fin dag med masse is, pølser, kos og hurrarop!

mandag 12. mai 2008

Dagbok


12. mai og 2. pinsedag i dag, og snøbyger ute mmm……ikke mer å si om den saken.
Vi har hatt et forferdelig vær hele uken, sterk vind og plaskregn, unntatt pinseaften da solen viste seg en liten stund. Det er ingen fremdrift i hagen, dvs. min fremdrift der ute har vært null denne uken. Har ikke klart å flytte på en eneste liten stein, meget frustrerende. Men planter og busker spirer, og plenen er blitt grønn. Skulle bare ønske meg litt varme slik at eg kunne sitte litt ute.

mandag 5. mai 2008

Dagbok


Idag har eg kommet litt lengre på drivhuset, som dere ser. Puh, det var mye tenking og den ene siden satte eg sammen tre ganger før det ble rett. Men det gikk tilslutt. I morgen skal eg kjøpe treverk som eg skal lage sokkel av og skru det fast på. I første omgang skal det stå her på terrassen, det til eg får nederste del av hagen ferdig. Det har vært regnbyger og lite sol idag, og ganske så kaldt. Håper varmen kommer tilbake snart for det var ganske så deilig de dagene det varte. Plenene ble grønne og trærne begynte å spire og det føltes godt. Har til og med hørt plenklippere, forstår ikke helt hva de har klippet men men...........tror kanskje folk ivrer etter sommer.

God hjelp



God hjelp betyr alt, men eg er ikke sikker på om hun graver opp eller planter.
Hun liker ihvertfall denne busken veldig godt, pluss dvergsyrinen min, den tygger hun bladene av. Alle bildene mine kan dere se i større format ved å klikke på dem.

søndag 4. mai 2008

Kommentar

Er det flere som får slike kommentarer:

Shakadal sa...
See Please Here

Prøvde en gang å klikke meg innpå linken, men PC gikk rett på virusscan og sa der var virus.
Så nå sletter eg disse når de kommer.

Dagbok

Atter en gang sto eg på litt for mye med hageprosjektet mitt så på mandag var det bråstopp. Men sta som et esel mobliserte eg krefter og dro til Mo på tirsdag der eg fikk kjøpt maling til huset på tilbud.
På onsdag kveld dro eg til Mjåvatn for å være med Doffen på skoleavsluttning og hente han hjem. Skulle overnatte til torsdag, da det skulle festmiddag og avsluttning, og vi skulle kjøre hjem natt til fredag. Men det er skjelden ting går som man planlegger. Vel i hytten eg hadde leid ble eg liggende til torsdag ettermiddag og da eg kom meg på beina bestemte vi oss bare for å kjøre hjem mens eg ennå klarte det. Så vi gikk glipp av både festmiddag og avsluttningssermoni, men vi kom oss hjem noe vi begge var glade for. Eg for at eg klarte turen hjem og Doffen for å være ferdig med skolen og endelig hjemme igjen.
Så nå har det vært noen dager i sengen og når eg ikke engang klarer å lese blogger, ja da er eg dårlig da. Men nå har eg masse hyggelig blogglesning i vente.

Hage


Det har stått stille i hagen denne uken, men eg er veldig fornøyd med å ha kommet så langt.

fredag 2. mai 2008

Til Mor


Det er så mange svære
berømmede på jord.
La disse få sin ære
men ingen er som mor.
~
Så mange navn skal gies
med store, fine ord -
men dog av alt som sies
er ingenting som mor.
~
Om hele verdens ære
ble stillet på mitt bord
jeg valgte deg, du kjære,
umistelige mor.
~
Kjell Hofftun
.
Til mamma som ville fyllt 70 år idag.

tirsdag 29. april 2008

Sommer i nord


Det er altså ikke for å være ekkel men eg må bare vise dette bilde. 8 gr på Sandnes og 18 gr i Sandnessjøen i kveld kl 21.17.
Det må være første gang i år ;-)
.
Tusen takk for koselige hilsninger på bloggen.
Ja, eg jobbet veldig i helgen og igår var det nok, da ble det sengen en hel dag. Og det selv om drivhuset kom og skrek etter å bli begynt på. Men nok er nok, ihvertfall for denne kroppen.
.
Idag har eg vært på Mo å kjøpt maling til huset, så nå er alt klart for at Doffen kan komme hjem og begynne å male.
Det var kjempedeilig at endelig varmen kom. Var å skulle kjøpe bringebær og jordbærplanter idag men gartneriet hadde ikke fått pakket dem opp ennå. Så da blir det ny bytur den 14 mai for da kom jordbær på tilbud.

søndag 27. april 2008

Hagerapport



Foto 1. Fase 1 er nå så og si ferdig.
Skal antagelig ha litt flere steiner oppi bedet men det er slik som kan komme etterhvert som eg planter. Hagelaget har staudesalg i mai en gang, og i år kan eg handle litt ettersom eg har ferdig plass å sette dem.
Er meget førnøyd med fremdriften og har hatt to gode dager i hagen, så gode at eg har stupt i seng om kvelden og ikke klart å blogge :-)
.
Foto 2. Karo, kongen av det nye bedet.
Det var vist veldig interessant med nytt bed. Så alle fire dyrene har vært å gått frem og tilbake oppi det. Og steinen i midten har det vært rift om å sitte på. Antagelig er den varm og god. Igår satt Karo så lenge oppi hjørnet at eg måtte bort å se om han var dårlig, men han bare koste seg.
.
Idag er det overskyet og 10 gr. Vi har bare hatt 6-7 gr i skyggen de siste dagene så det merkes at tempen kryper oppover. Eg har fått priklet planter og det spirer og gror på gjesterommet.
I MORGEN KOMMER DRIVHUSET MITT. Hipp hipp hurra......................
Eg tok pengene eg hadde på bok og bestillte meg drivhus. Hvorfor ikke, når dette er min store lidenskap. Det er 5 kvm men stort nok for meg, størrelsen må jo stå litt i stil med hagen som ikke er allverden stor. Gleder meg veldig til å få tatt det i bruk.
I første omgang setter eg det på terrassen her ved huset, til eg får opparbeid og laget en skikkelig plass til det nederst i hagen.

onsdag 23. april 2008

Hage



Idag måtte eg opp på terrassen for å se hvordan sirkelen, som skal være plen, så ut. Og så langt ser det bra ut. Idag har eg kjørt tre små lass med jord fra gårdsrommet og det var nok idag. Prøver å lære meg å spare på kreftene og skal heller ta tre lass til i morgen. Har god tid for man kan ikke plante noe på enda en mnd. Så planen er å få høyre side ferdig nå på våren, så får eg ta venstre side utover sommeren og høsten.

mandag 21. april 2008

Hage


Har jobbet litt på det nye bedet idag, litt nå og litt da så blir det nok ferdig endag. Som dere ser ble jobben inspisert av pusene etterpå. Meningen er å ha stein rundt og fylle på jord slik at det kommer litt opp fra plenen. På den flate steinen i midten skal det stå krukker og fine små steiner eg har samlet. Jorden er leirete og våt, så det er en skikkelig grisejobb.

Her på siden av huset skal det bli grønt med tid og stunder. Samler flate steiner til gangvei som skal gå fra gårdsrommet og inn i hagen. Komposten skal flyttes til nederst i hagen, men det trenger eg hjelp til. Det er ingen varme ute, så eg har fyrt i ovnen idag og vært inne å varmet meg opp innimellom. Etter som eg har lengre pauser enn arbeidsøkter blir eg fort kald :-)
Men det er deilig å være ute så lenge det ikke regner.

søndag 20. april 2008

Dagbok


Idag, da eg endelig klarte å karre meg ut av sengen, trodde eg det var en viss kar som drev ap med meg. Det kom et høyt "Nei, nå må du pinadø gi deg", da eg kikket ut. Etter dagen igår og værvarslet tidligere i uka, SKULLE DET IKKE VÆRE SNØ IDAG. Men det var det, våt ekkel kald ufyselig snø. Det gikk fort over i regn, så snøen er borte nå. Rakingen og lukingen sitter i kroppen idag, så kanskje hvis eg skal velge :-) å se positivt på det, så var ikke regnet idag så galt at det ikke var godt for noe. For eg hadde jo store planer for dagen idag, men nå ble det hvile på hviledagen, så kanskje eg heller klare å pusle med litt i morgen.
Pappa hadde hatt hjerteflimmer, igjen, inatt. Men det var bedre nå og han satt oppe da eg var innom istad. Det er synd han skal plages med det flimmeret. Men nå satt han å planla sommerens bussturer, det var to femdagerturer han kunne tenke seg.. Eg sier at han bare skal dra på tur, det nytter ikke sitte å vente på at noe kan skje.
Igår da alle var i hagen rundt her, begynte vi å snakke om maling. Det er tre like tomannsboliger på rekke her, med forskjellig farge. De i midten skal male sin hvit, og eg ytret ønske om det samme. Min nabo skulle tenke på det, så det skal bli spennende å høre hva hun finner ut. Tror disse husene hadde vært kjempefine hvite. Så eg krysser fingre for at det blir slik. Da har eg ihverfall jobb til han ungdommen min som skal bo hjemme i sommer. Han kommer forresten hjem om ti dager, så han får en lang ferie før skolen begynner igjen til høsten. Dvs mye tid til å hjelpe meg i hagen.

lørdag 19. april 2008

En deilig dag


Solen skinner, Dverg syrin, Peonspirer

Det var deilig å våkne opp til solskinn idag. Og når formen attpåtil var slik at eg klarte å gå ut å jobbe litt, ja da var dagen perfekt. Eg har raket plen og stelt i bed, så nå ser det så mye bedre ut. Det var frost i natt og i skyggen tok det lang tid for det tinte, så ingen temperatur å skryte av. Måtte fyre i ovnen når eg kom inn for lårene var iskalde.
Dyrene har hatt en flott dag ute, de også. Pusene brukte jordbærpyramiden/grønnsakskassene til klatrestativ, og lekte lenge der. Det var mange spennende lukter som kom frem da eg hadde raket, så de snuste og koste seg. Nå ligger de strødd rundt meg her, og sover som noen steiner. Om ikke lenge gjør nok også eg det. Så er det bare å håpe på det samme været i morgen, og en like deilig dag.
.

Klara og Kalle



Dette er Klara og Kalle, de bor her i nabolaget og er flittige gjester i hagen min. Idag var begge på besøk, og hvis dere tar opp bilde i midten i stor størrelse, kan dere se en liten optimist som ligger nede til høyre. Mia lå paddeflat og snek seg sakte fremover. Men hun var nok litt for optimistisk, for Kalle og Klara så henne hele tiden. Mattis hadde større hell, han kom så overlykkelig hjem med en fugl, og den tror eg han har gjemt i garasjen.

fredag 18. april 2008

Kuletistel


Under gammelt løv fant eg spirer. Det er Kuletistel, en gammel staude. Den var eg så heldig å få av søster Solveig i fjord. Humlene elsket den og til tider satt det mange humler på hver kule. Skal prøve å fange det i linsen i år. Det er en morsom og dekorativ blomst.